گیاه به لیمو

گیاه به لیمو

گياه به ليمو با نام علمي ‏‏ Aloysia citriodora، گياه بومي آمريكاي جنوبي بوده اما امروزه به علت زيبايي،عطر دلپذير و خواص بيشماري كه دارد، در استان هاي شمالي ايران كشت مي شود.
گياه به ليمو، درختچه اي است به ارتفاع 3 تا 6 متر با برگ هاي ساده سرنيزه اي به طول 7 تا 10 سانتي متر، برگ ها بخش دارويي گياه را تشكيل داده و  بويي شبيه ليمو دارند.

ماده ی اصلي برگ به ليمو را اسانس تشكيل مي  دهد كه مواد عمده اسانس اين گياه سيترال و ليمونن هستند. ساير تركيبات طبيعي برگ تري ترپنها، موسيلاژ و تانن مي باشد.
ليمونن از بين برنده ي بيماري رفلاكس معده،  سوزش سر دل و نيز  داراي اثر ضد درد، ضد التهاب، ضد باكتريايي و ضد قارچی می باشد. اين ماده سم زداست و در پاك سازی كبد نقش موثر دارد. ليمونن مانع از تجمع چربي در كبد و درنتيجه ابتلا به كبد چرب می شود همچنين در تحقيقات به عمل آماده عنوان شده ليمونن  با مهار اشتها و افزايش متابوليسم چربي به كاهش وزن كمك می كند.
سیترال یک ضد عفونی کننده قوی است و در درمان عفونت های دستگاه گوارش، از جمله هلیکوباکتر پیلوری که مسئول بسیاری از موارد زخم معده مي باشد، مفید است. اين ماده داراي خواص ضد اسپاسم است و به كاهش اسپاسم روده كه ممكن است به دليل عفونت روده باشد، كمك می كند. سيترال داراي خاصيت آرام بخشی می باشد.
به طور كلی: از به ليمو در درمان سوء هاضمه، سردردهای يك طرفه، دردهای عصبی و علائم سرماخوردگی استفاده می شود.به ليمو تب بر، ضد اسپاسم و ضد خستگی بدن، آرامبخش و آرام كننده ی اعصاب است.
براي تقويت معده، رفع درد شكم، دل پيچه و كاهش نفخ موثر است. برطرف كننده تپش قلب، سرگيجه و تسكين دهنده ی ميگرن می باشد.

موارد احتياط مصرف:

در بيماران دچار نارسايی كليوی و همچنين در دوران آبستني و شيردهی مي بايست از مصرف مقادير زياد به ليمو اجتناب نمود.

ميزان مصرف:

براي مصرف اين گياه به صورت دمكرده 1 تا 2 قاشق مرباخوري از برگ تازه يا يك عدد دمنوش كيسه ای  را در يك فنجان آب جوش دم كرده، درب آن را بپوشانيد و اجازه دهید به مدت 15 دقیقه دم بکشد، سپس ميل نمائيد.
برای بزرگسالان 3 تا 5 فنجان در طول روز نوشیده شود.  

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

فروشگاه بر اساس محصولات